maandag, maart 13, 2017

Neuzeneuze

Bent u ook een ruiker? Ik bedoel : hebt u de neiging overal uw neus in te steken? Niet uit bemoeizucht maar enkel en alleen voor de sensatie van het ruiken? Ik alleszins wel. Ik ruik aan mijn eten, mijn koffie, mijn boeken, ik ruik aan de verse was, ik snuif héél luid en diep na een regenbui of als ik na een treinrit in ons station vlak bij zee aankom. Ik ruik aan de bloemen en (on)kruiden tijdens mijn wandeling, ik steek mijn neus in de nek van mijn liefsten en adem diep in. Ik haat het als ik een verkoudheid heb en er een moment komt dat ik door mijn verstopte neus niets meer ruik en dus ook heel weinig proef. Altijd verschrikt dan : "wat als het nooit meer terugkomt?" Het is een zalige uitdaging op geur de ingrediënten van een gerecht te herkennen of met kleine snakjes inademend te snuiven als je probeert een geur thuis te wijzen. Geuren nemen mij ook moeiteloos mee naar het verleden : de wierook in de kerk op zondag, de aardbeiveldjes op weg naar school op een warme zomerdag. Seringen ruiken naar mijn eerste kalverliefde, warme melk en koemest naar onze vakanties op de boerderij. In de parfumerie van mijn groottante werd ik voorgoed verliefd op sandalwood en in mijn tienerjaren op patchouli. Ik hou van natuurlijke geuren en ben overtuigd van de kracht ervan. Ik ben een fervent aanhanger van aromatherapie.
Ik kan nog lang doorgaan over al mijn gesnuffel maar ik laat het hierbij want u begrijpt wel wat ik bedoel.
Vandaag kreeg ik op geurgebied een wereldreis aangeboden door een wel héél goede gids.
We bezochten exotische tuinen in Afrika badend in maanlicht en de slaapkamers van de harem van de sjeik. We maakten lange tochten over warm woestijnzand, door drukke soeks en langs Turkse baden. We aten kruidige gerechten, geraspte worteltjes en rijstpap met vanille. We liepen langs de zee vlak na een storm. Een spannend avontuur dat op sommige momenten zelfs ontroerend was. Maar het was de boswandeling die mij over de streep trok : met blote voeten over het mos, paddestoelen, dauwdruppels op groene planten en vochtig hout....O wat hou ik van mijn nieuwe eau de parfum!!

Geen opmerkingen: