woensdag, juli 12, 2006

tea cemerony

Woorden zijn magie. Ze maken je vrolijk, gelukkig, triest, bezorgen je kippenvel,ze drijven vrienden uit mekaar, ze doen je blozen, je krijgt ze niet over je lippen, ze stokken in je keel, ze rollen je mond uit.
Er zijn hele theorieën trouwens, over het soort versprekingen die men placht te doen, of de manier waarop je letters en woorden door elkaar haspelt. De bekende Vereende Krachten die Verkrachte Eenden worden, je kent ze wel.
Sommige psychiaters verdienen er een aardige boterham mee. De neurolinguistiek is een bloeiende wetenschap.
Bij mij werken sommige woorden net als geuren, ze zwiepen me zonder verwittiging vooraf, terug in de tijd, en daarna gaat het in vrije val langs Memory Lane. Andere straatjes zijn ook mogelijk, of watervallen; de ene associatie na de andere.
Een tea ceremony doet me op dat vlak weinig, een tea cemerony daarentegen zette gisteren een immens raderwerk in gang, ik heb er de hele verdere dag van genoten. Ik vond het een woord waar een prentje bij hoort, van een kamer vol fantasiefiguren.
En op dat moment floepte de Mad Hatter van Alice in Wonderland mijn hoofd binnen, gevolgd door Jabberwocky. 1 van de zalige nonsensgedichten van Lewis Carroll die ik als kind las. Hij (of is het een zij?) heette in ons nederlandstalige boek de Wauwelwok. Daarna de hilarisch onzinnige verklaring, door niemand minder dan Humpty Dumpty himself. Ik herlas het prompt allemaal, en het werkt nog steeds, ik ben er nog altijd absoluut weg van!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

het is een hij.
hij was overigens wiskundeleraar.

Anoniem zei

van Lewis wist ik dat uiteraard, van de Jabberwocky niet

Julia zei

Ik vind het weer prachtig! Cemerony, en snap wat je bedoeld.

pironik zei

bedankt voor je bezoek en appreciatie. succes met jouw blijkbaar ook nog vrij jonge blog. (zie ik daar sibirski tsiroelnik? hahaha. zapoooooooj!! en inderdaad: tijd voor een hartversterkinkje -verdorie dat moet ik onthouden voor m'n eigen blog-)

Anoniem zei

Ohhh... en wat lees ik daar over een Jubjub bird? Dus daar heeft Neopets dat vandaan! Weet ik dat ook alweer. :)

Cursief Huigje zei

Woorden krijgen een magisch effect wanneer jij ze op papier zet! En weet je, de eerste associatie die ik maakte met het woord 'cemerony' was niet meer en niet minder dan 'super calli fragilistic expiali docious'. Dus ook iets sprookjesachtig!

Julia zei

Daar ben ik alweer want weet je, dit woord blijft maar spoken :):) Het is echt zo'n mooi woord:)

Anoniem zei

Leuk ! Ik ben een Larry NIven Fan ( sience fiction ) en in het boek " de Ringwereld " komt de Bandersnatch voor..... ach, met SF mag je alles bverzinnen, maar een maand geleden kocht ik voor mijn zoon een DVD verzamelaar van de muppetshow, en wat schetste mijn verbazing, inderdaad, het gedicht werd door de muppets op hun overbekende wijze uitgevoerd....

Kostelijke onzin, zelfs Waldorff en Stadler waren er sprakeloos van !