vrijdag, juli 14, 2006

namen noemen

Die Catalaanse vlag op vakantie dus : ontworpen door designer avant la lettre Karel de Kale. Niet mis gedaan voor 1 van de eerste fransmannen uit de geschiedenis trouwens. Coco Chanel of Jean-Paul Gaultier zouden er wel wat voor over hebben denk ik, om 1 van hun creaties zo'n slordige 1.000 jaar te laten meegaan.
Maar eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat Guifre El Pelos er ook voor iets tussen zat, hij was de muze als het ware.
Guifré El Pélos zijnde Wilfred De Harige, a hairy hero.
Nu had ik mij over de jaren 800-900 zo wel al eens 1 en ander voorgesteld, geholpen door de prachtige illustraties van Artis-Historia in de onvergetelijke boeken met groene kaft uit mijn lagere schooltijd : 's Lands Glorie. Ik kreeg nooit genoeg van die prenten, heb ze ettelijke keren uitvoerig bestudeerd.
Ik moet zeggen dat alle figurerende mannen uit die tijd daarin harig waren. Lang hoofdhaar, al dan niet in vlechten en ruige (bakke)baarden in alle soorten modellen en kleuren.
Guifré moest een uitzondering zijn om zo'n naam te verdienen denk ik dan. Opzoekwerk levert alleen de info dat hij inderdaad véél haar had , zelfs op plaatsen waar dat niet hoorde. Tja, wat moet een mens daarmee. Ik laat het maar zo, voor mijn fantasie helemààl met me op de loop gaat.
Wel makkelijk natuurlijk, zo'n opvallend kenmerk, als je een naam moet krijgen.
Iets waar ik me eigenlijk soms zelf ook aan bezondig hoor. Wat wil je als je ettelijke Marcen en Luc's in je vriendenkring hebt, om van de Tine's en Anne's nog te zwijgen. Het maakt de conversatie makkelijk als iedereen met 1 woord weet over wie het gaat. Wreed ambetant dan weer, op het moment dat Jongste het bij vrienden vol enthousiasme heeft over Anne "Bannanne" , omdat ze gewoon niet beter weet of het is de echte achternaam van die vriendin.
Bannanne zijnde 1 van onze dialectwoorden voor zat, dronken.

1 opmerking:

Julia zei

:) Wonende op een dorp komt het me bekend voor > Wat te zeggen van Mientje Ka . Jaren geleden stond er in de krant een berichtje dat M.K uit S. een pond gehakt had gepikt bij de slager. Het mens is nu negentig en ook ik moet goed mijn hoofd erbij houden wanneer ik haar groet !! :)